CODUL de ETICA
PROPRIE
SCOALA GIMNAZIALA „ S. ILLYÉS
LAJOS „ SOVATA
Prezentul Cod de etică şi
deontologie profesională promovează:
a. Competenţa profesională;
b. Integritatea morală;
c. Cultura organizaţională;
d. Formele respectului (faţă de
muncă şi valori, faţă de persoane şi comunitate);
e. Creativitatea, iniţiativă şi
personalitatea;
f. Armonizarea interesului
individual cu cel colectiv;
g. Deschiderea către viaţa
comunităţii;
h. Alinierea la tendinţele si
practicile învăţământului european.
Rolul
profesorului
Profesia de cadru didactic trebuie privită de către comunitate cu încredere şi responsabilitate, necesitând standarde ridicate de profesionalism. Prin urmare, profesorul acceptă atât încrederea publică, cât şi responsabilităţile de a practica profesia în funcţie de cel mai înalt grad posibil de conduită etică. În acest sens responsabilităţile includ angajamentul faţă de elevi, profesie şi comunitate.
Ca toate codurile profesionale bine
stabilite, acesta oferă un ghid de orientare şi include aspecte specifice
pentru procesul de luare a deciziilor etice.
Codul prevede şi un cadru conceptual de evaluare a măsurilor
efectuate. Astfel, aplicarea codului la situaţii specifice, în esenţă, se
adaptează la fiecare în parte.
Rolul unui profesor în societate este
pe cât de semnificativ, pe atât de valoros. El are o influenţă ce depăşeşte
societatea în care trăieşte şi nici o altă personalitate nu poate avea o
influenţă mai profundă decât un profesor. Elevii sunt profund afectaţi de
afecţiunea profesorului, caracterul lui, competenţa şi angajamentul său moral.
Un astfel de profesor devine un model pentru elevii săi. Elevii încearcă să
urmeze profesorul lor, în manierele sale, vestimentaţie, eticheta, stil de comunicare
şi de gesturi. El, profesorul, este idealul lor.
În timpul educaţiei lor timpurii, elevii au
tendinţa de a stabili obiectivele lor în viaţă şi a planurilor lor de viitor,
în urma consultării cu profesorii săi.
Prin urmare, un profesor bun şi cu o
viziune largă poate juca un rol important în
construirea viitorului elevilor. În acelaşi timp, un profesor ,,certat” cu normele de etică şi bună practică poate
afecta elevii mult mai serios. Un profesor corupt şi incompetent nu este doar un
individ rău, dar, de asemenea, o întruchipare a unei generaţii corupte şi
incompetente.
Cadrele didactice joacă un rol
foarte activ în procesul de instruire:
§ Ajută elevii în autentificarea
procesului de învăţare – crearea legăturilor cu curriculum-ul şcolar,
interesele, cunoştinţele existente; stimularea curiozităţii şi dragostea de
învăţare
§ Ajută elevii să conducă procesul
de învăţare; să se încadreze în obiective, scop, roluri, planuri,
termene-limită, precum şi puncte de control, criterii; să identifice şi să
aplice strategiile de învăţare optimă pentru procesul de învăţare
§ Ajută elevii să
stabilească/construiască „imaginea de ansamblu” a cunoştinţelor fundamentale.
§ Ajută elevii să îşi definească
nevoile informative; să stabilească priviri generale asupra subiectelor,
lacunelor în cunoştinţe
§ Direcţionarea elevilor pentru a
stabili şi folosi cele mai bune surse de informaţii / resurse informaţionale /
tehnologii de informaţii / strategii de căutare; pentru a selecta şi respinge
informaţiile; pentru a încadra creanţele informaţionale
§ Ghidarea elevilor pentru a
analiza informaţiile; a înţelege şi prelucra aceste informaţii; a sintetiza
cele mai bune informaţii care să se potrivească cu nevoile personale, şi a le
organiza eficient
§ Direcţionarea elevilor în a construi cunoştinţele în urma analizei şi
sintetizării informaţiilor; a reprezenta fapte, propriile idei, opinii şi
înţelegeri
§ Îndreptarea elevilor de a
comunica cunoştinţele – a traduce cunoştinţe în mesaje în mod clar, încadrând
mesajele legate de scopul învăţării, realizarea cerinţelor de evaluare, precum
şi utilizarea eficientă potenţialului de mediu şi tehnologic.
Acest cod de etică vizează:
1.
aspecte concrete legate de respectarea legilor şi
regulamentelor;
2.responsabilitatea.
3. condiţiile de muncă echitabile;
4. conflictele de interese;
5. confidenţialitatea;
6. preocupările;
4. conflictele de interese;
5. confidenţialitatea;
6. preocupările;
7. reclamaţiile;
Codul de
Etică se referă la unele valori esenţiale legate de profesia de profesor, şi
anume: integritatea, onestitatea, respectul, responsabilitatea şi încrederea.
Profesorul trebuie să demonstreze INTEGRITATE
prin:
§ crearea şi menţinerea relaţiilor
profesionale corespunzătoare
§ exersarea acţiunilor de zi cu zi
cu corectitudine, de la gânduri la fapte
Profesorul trebuie să demonstreze ONESTITATE prin:
§ comportarea cu imparţialitate,
încredere şi onestitate
§ exprimarea stimei faţă de o altă
persoană, acţionând şi discutând sincer şi corect
Profesorul trebuie să demonstreze RESPECT fiind:
§ tolerant, atent şi înţelegător cu alte
persoane, părerile şi valorile lor
§ conştient de faptul că relaţia cu elevii şi
părinţii acestora trebuie să fie bazată pe respect reciproc, încredere şi dacă
este necesar, pe confidenţialitate
Profesorul trebuie să demonstreze RESPONSABILITATE
prin:
§ oferirea priorităţii educaţiei şi
instruirii elevilor
§ angajarea în activităţi de
dezvoltare profesională continuă şi de îmbunătăţire a strategiilor de
predare-învăţare
§ colaborarea şi cooperarea cu
colegii în interesul educării şi
instruirii elevilor
Principiile
eticii
a. respectarea confidenţialităţii
informaţiilor de către salariaţi faţă de şcoală, de către şcoală faţă de elevi
b. sensibilitatea faţă de
conflictele de interese, detectarea şi
dacă este posibil evitarea lor, cât şi transparenţa în activitatea
acestora
c. respect faţă de regulile de drept
d. conştiinţă profesională,
profesionalism
e. exercitarea profesiunii cu
conştiinţă şi responsabilitate
f. cultivarea competenţei
profesionale
g. limitarea deciziilor şi
acţiunilor la competenţa profesională
h. loialitate şi bună credinţă, a nu
înşela, a-şi ţine cuvântul, a fi echitabil
i. simţul responsabilităţii şi
asumarea propriei responsabilităţi
j. respectarea drepturilor şi
libertăţilor celorlalţi
k. evitarea discriminărilor de orice
fel
l. respectarea fiinţei umane, a nu
aduce prejudicii intenţionate celorlalţi, a respecta personalitatea umană, cu
necesităţile şi exprimările sale.
Obiective
Acest Cod de conduită etică este
construit în jurul unor obiective clare:
·
promovarea valorilor şi principiilor
etice
·
crearea unui climat etic adecvat activităţii profesionale în acord cu
misiunea instituţiei
·
prevenirea şi rezolvarea conflictelor etice
·
descurajarea practicilor imorale
·
sancţionarea abaterilor de la valorile şi cultura instituţiei.
DREPTURILE
ŞI OBLIGAŢIILE CADRELOR DIDACTICE
Drepturile Profesorului:
- Corpul profesoral se bucură de toate drepturile legale stipulate în
Codul Muncii, Legea Educaţiei, Statutul Personalului Didactic şi în Contractul
colectiv de muncă.
- Cadrele didactice au dreptul de a participa la activităţi de
perfecţionare profesională şi în timpul anului şcolar. În acest caz, cu
acordul directorilor sau al Consiliului de Administraţie, se va stabili
durata absenţei permise şi condiţiile de acoperire a orelor / materiei.
- Profesorii pot aduce la cunoştinţa directorilor sau Consiliului de
Administraţie recomandările, observaţiile şi doleanţele lor, verbal sau în
scris.
Îndatoririle Profesorului:
- Personalul didactic are obligaţii şi răspunderi care decurg din Legea
Învăţământului, Statutul Personalului Didactic şi din prevederile
contractului de muncă.
- Crearea atmosferei de lucru în timpul orelor, încurajând elevii la o
comunicare loială şi dialog eficient, bazat pe respect reciproc.
- În perioada pregătirii pentru examene sau lucrări scrise, profesorul
trebuie să:
- fie disponibil de a ajuta elevii în pregătirea eficientă a probelor
de examen
- creeze un mediu ce ar favoriza desfăşurarea corectă şi deschisă a
testului /examenului
- să nu ofere informaţii elevilor la un nivel scăzut, fiind necesar ca
elevii să apeleze la meditaţii private
- să nu preseze părinţii să-şi trimită copiii la meditatii particulare,
pentru ca aceştia să fie promovaţi sau pentru a obţine o notă mai bună
- în timpul examenelor/lucrărilor scrise:
- să aprecieze cu grijă şi
corespunzător răspunsurile elevului şi acordarea de note
§ să nu vândă informaţii cu privire
la examene /lucrări scrise elevilor/părinţilor
§ să nu colecteze sume ilegale de
la elevi pentru examene (de exemplu: pentru plată sau taxe substanţiale,
candidaţii au acces la cel puţin o parte din conţinutul examenului)
§ să nu accepte/solicite foloase
materiale/băneşti, în scopul facilitării candidaţilor pentru obţinerea unei
note mai bune (de exemplu: acceptarea notiţelor scrise şi a manualelor
ascunse; oferirea de soluţii de rezolvare a subiectelor, utilizarea
telefoanelor celulare, etc.)
§ să nu manifeste presiune asupra
părinţilor ca aceştia să-şi trimită copiii la meditaţii, pentru a susţine un
examen
§ să nu ofere pregătire
contra-plată (nu se au în vedere consultaţiile gratuite înainte de examen
stabilite conform unui grafic de către conducerea şcolii)
- Evaluarea
elevilor:
§ Evaluarea cunoştinţelor,
abilităţilor şi competenţelor elevilor se va face periodic, ritmic şi printr-o
varietate de mijloace, folosite cu obiectivitate şi corectitudine, pentru a
oferi elevilor posibilităţi de afirmare a tuturor laturilor personalităţii
acestora (inteligenţa, imaginaţie, spirit critic, sensibilitate). Profesorii
trebuie sa informeze elevii despre modalităţile şi criteriile de evaluare pe
care le va aplica.
§ Să nu se accepte cadouri şi
favoruri din partea părinţilor şi elevilor, pentru a obţine o notă mai mare
§ Să nu falsifice lucrările şi/sau rezulatele
lucrărilor
6. Cadrele didactice au obligaţia morală de a efectua în afara
normei: pregătirea suplimentară a elevilor.
7.
Fiecare cadru didactic are obligaţia de a efectua cel puţin o dată la două
săptămâni serviciul pe şcoala, în funcţie de graficul stabilit.
8.
Cadrele didactice care au calitatea de diriginte vor conlucra cu părinţii
prin:
·
şedinţa cu părinții ( lunar );
·
vizite la domiciliu;
·
lectorate cu părinții;
·
întâlniri individuale;
·
întâlniri comune diriginte – părinte – elev - cadre didactice;
·
consultaţii periodice în ziua şi ora stabilită de comun acord
·
consiliul profesorilor clasei pentru stabilirea notelor la purtare.
9.
Diriginţii, cadrele didactice vor organiza, coordona activităţile
extracurriculare. Profesorii diriginţi au obligaţia să organizeze activităţi
care să contribuie la formarea unităţii colectivelor pe care le conduc, la păstrarea
bunurilor şcolii.
10. Cadrele didactice, care deţin
funcţia de şefi de catedră /comisie, răspund de coordonarea intregii activităţi
a catedrei/comisiei şi îşi desfăşoară activitatea pe baza unui plan de muncă.
11. Activitatea educativă va fi
sprijinită de tot personalul didactic auxiliar şi nedidactic al şcolii
12. Activitatea şi programul
laboranţilor se stabilesc în cadrul catedrei de specialitate.
13. Biblioteca şcolii va funcţiona
conform programului stabilit. Bibliotecarul va populariza, prin intermediul
cadrelor didactice şi prin activitatea la orele de dirigenţie, fondul de carte.
Bibliotecarul răspunde şi de manualele şcolare.
14. Sistemul informaţional şi banca
de date a şcolii vor fi asigurate prin:
·
informatician
·
serviciul secretariat;
15. În cadrul Consiliului de
administraţie, Comisiei diriginţilor şi la nivelul catedrelor/comisiilor vor fi
comunicate sarcinile şi hotărârile factorilor de decizie.
16. Contabilul şef şi administratorul
şcolii repartizează pentru personalul din
subordine atribuţii şi sarcini bine definite.
17. Activitatea instituţiei este
organizată conform programului stabilit şi pe baza Regulamentului de ordine interioară.
18. Pentru rezolvarea unor probleme
personale, cadrele didactice se pot învoi conform legii şi în următoarele condiţii:
·
prin suplinirea cu cerere;
·
concediu fără plată în condiţiile legii.
19. Personalul didactic nu trebuie să
participe la nici o activitate, în şcoală sau în afara sa, care ar putea afecta
imaginea instituţiei.
OBLIGAŢIILE FAŢĂ DE PROFESIE
PERSONALUL DIN EDUCAŢIE TREBUIE
1. să merite încrederea şi
confidenţa publică şi să crească stima faţă de profesie prin asigurarea unei
educaţii de calitate pentru toţi elevii;
2. să asigure permanenta înnoire şi
îmbogăţire a cunoştinţelor profesionale;
3. să contribuie la dezvoltarea şi
promovarea politicilor de educaţie;
4. să participe la dezvoltarea
culturii sale profesionale deschise şi de reflectare;
5. să trateze colegii cu respect,
cooperând cu ei şi promovând procesul de
studiu al elevilor;
6. să ofere suport noilor veniţi în
această profesie;
7. să respecte confidenţial informaţia
despre colegii săi, cu excepţia situaţiilor impuse de lege sau obligate prin Codul de etică;
8. să pună în discuţie
comportamentul unui profesor, când este serios încălcat Codul de etică şi
deontologie profesională.
9. să susţină toate eforturile
pentru promovarea democraţiei şi a drepturilor omului în şi prin educaţie.
OBLIGAŢIILE
FAŢĂ DE ELEVI
PERSONALUL DIN EDUCAŢIE TREBUIE:
1. să respecte dreptul elevilor fără
discriminare
2. să înţeleagă unicitatea,
individualitatea şi nevoile specifice ale fiecărui elev şi să prevadă
orientarea şi încurajarea fiecărui elev de a-şi realiza întregul său potenţial;
3. să menţină relaţii profesionale
cu elevii;
4. să apere şi să promoveze
interesele elevilor şi să facă orice efort pentru a proteja elevii de abuzuri
fizice, psihologice sau sexuale;
5. să manifeste simţul datoriei,
seriozitate şi confidenţialitate în toate problemele ce afectează binele
elevilor lor;
6. să-şi exercite autoritatea cu
dreptate şi inţelepciune;
7. să se asigure că relaţia
privilegiată între profesor şi elev nu este exploatată în niciun fel
8. să manifeste pentru elevi cinste
şi integritate şi să nu întreprindă nimic ce ar putea discredita aceste
calităţi
9. să fie conştient că fiecare copil
este o individualitate şi discipolii se pot deosebi în asimilarea cerinţelor
promovate de educaţie
10.
să nu utilizeze relaţiile profesionale cu elevii în avantaje private
11.
să nu divulge informaţia despre elevi, obţinută pe parcursul serviciului
profesional, cu excepţia situaţiilor cerute de lege sau scopul profesional
12.
să nu accepte favoruri sau cadouri de la elevi în schimbul unor privilegii.
Să nu accepte, direct, sau indirect, orice tip de recompensă de la elevi
13.
să evalueze elevul doar în baza meritului şi performanţelor scolare
14.
să nu aplice pedepse corporale faţă de elevi.
OBLIGAŢII FAŢĂ DE COLEGI
PERSONALUL DIN EDUCAŢIE TREBUIE:
1. să promoveze colegialitatea între
colegi, respectându-le poziţia profesională şi opiniile;
2. să fie pregătit să ofere sfaturi
şi asistenţă în mod special celor la început de carieră sau în pregătire;
3. să menţină confidenţialitatea
informaţiilor despre colegi obţinute în cursul serviciului profesional, dacă
dezvăluirea nu serveşte îndeplinirii unei sarcini de serviciu;
4. să-şi asiste colegii în
procedurile paritare negociate şi agreate între sindicatele din educaţie şi
angajatori;
5. să apere şi să promoveze
interesele şi binele colegilor şi să-i protejeze de abuzuri fizice sau psihice;
6. să nu accepte gratitudini,
atenţii sau favoruri ce ar putea leza sau influenţa deciziile / acţiunile
profesorale;
7. să nu încerce să influenţeze Inspectoratul
Scolar si M.E.N. prin conţinuturi ce ar putea
afecta profesorii, elevii şi şcoala(reclamaţii).
OBLIGAŢIILE
FAŢĂ DE PĂRINŢI
PERSONALUL DIN EDUCAŢIE TREBUIE:
1. să recunoască dreptul părinţilor
la informare şi consultare, prin metode agreate, cu privire la binele şi
progresul copiilor lor;
2. să respecte autoritatea părintească
legitimă, dar să acorde sfaturi dintr-un punct de vedere profesional cu privire
la ce este cel mai bine pentru interesul copilului;
3. să facă orice efort pentru a
încuraja părinţii să se implice activ în educaţia şi succesul copiilor;
4. să informeze părinţii despre
progresul sau deficienţele elevilor săi, exercitând onestitatea şi tactul
pedagogic la maximum;
5. să lucreze şi să coopereze cu
părinţii elevilor săi, stabilind relaţii deschise, principiale, cinstite şi
respectuoase
6. să nu accepte favoruri sau cadouri,
în schimbul unor privilegii.
Art.33. Personalul didactic de predare din învăţământul preuniversitar are drepturile şi obligaţiile prevăzute în Legea Educatiei 2011, privind Statutul Personalului Didactic, Secţiunile 8-11.
Personalul didactic are şi următoarele obligaţii:
Respectarea programului şcolii.
2) Îndeplinirea la timp a sarcinilor trasate.
3) Întocmirea corectă şi transmiterea în termen a statisticilor şi informării solicitate de şefii comisiilor şi conducere.
4) Participarea efectivă la activităţile tuturor comisiilor din care face parte.
5) Să folosească un limbaj corespunzător în relaţiile cu elevii, cu părinţii, cu celelalte cadre didactice şi personalul şcolii
6) Sa nu lezeze în nici un mod personalitatea elevilor, să nu primejduiască sănătatea lor fizică şi psihică
7) Sunt interzise cu desăvârşire pedepsele corporale
8) Să respecte programa şcolară si ordinele M.EN. privind volumul temelor de acasă pentru a nu suprasolicita elevii
9) Întocmirea planificării calendaristice semestriale şi anuale şi depunerea la termenul stabilit la şeful de catedră.
10) Să încheie situaţia şcolară (media semestrială) a elevilor în ultima oră de curs
11) Să facă evaluarea elevilor ţinând cont de prevederile codului/regulilor de evaluare
12) Personalul didactic desemnat, are obligaţia de a informa elevii despre acţiunile care se vor desfăşurate în cadrul şcolii fie direct, fie prin materiale afişate la avizier.
13) Personalul didactic care se remarcă prin implicare şi activităţi nenormate, va fi recompensat la propunerea şefilor de catedră, a responsabililor de arii curriculare, a directorilor.
14) Se interzice profesorilor, a da afară elevii din timpul cursurilor. Elevii care perturbă orele de curs vor fi puşi, la sugestia Comisiei de disciplină, îin discuţia Consiliului Profesorilor clasei pentru a fi sancţionaţi.
15) Se interzice profesorilor să întrerupă sau să suspende orele de curs fără acceptul conducerii şcolii.
16) Se interzic convorbirile telefonice ale profesorilor, în timpul orelor de curs.
17) Se interzice rezolvarea problemelor de secretariat ale clasei sau ale profesorului, în timpul orelor de curs.
18) Se interzice cadrelor didactice să trimită elevii în cancelarie după cataloage, materiale didactice sau alte obiecte.
2) Îndeplinirea la timp a sarcinilor trasate.
3) Întocmirea corectă şi transmiterea în termen a statisticilor şi informării solicitate de şefii comisiilor şi conducere.
4) Participarea efectivă la activităţile tuturor comisiilor din care face parte.
5) Să folosească un limbaj corespunzător în relaţiile cu elevii, cu părinţii, cu celelalte cadre didactice şi personalul şcolii
6) Sa nu lezeze în nici un mod personalitatea elevilor, să nu primejduiască sănătatea lor fizică şi psihică
7) Sunt interzise cu desăvârşire pedepsele corporale
8) Să respecte programa şcolară si ordinele M.EN. privind volumul temelor de acasă pentru a nu suprasolicita elevii
9) Întocmirea planificării calendaristice semestriale şi anuale şi depunerea la termenul stabilit la şeful de catedră.
10) Să încheie situaţia şcolară (media semestrială) a elevilor în ultima oră de curs
11) Să facă evaluarea elevilor ţinând cont de prevederile codului/regulilor de evaluare
12) Personalul didactic desemnat, are obligaţia de a informa elevii despre acţiunile care se vor desfăşurate în cadrul şcolii fie direct, fie prin materiale afişate la avizier.
13) Personalul didactic care se remarcă prin implicare şi activităţi nenormate, va fi recompensat la propunerea şefilor de catedră, a responsabililor de arii curriculare, a directorilor.
14) Se interzice profesorilor, a da afară elevii din timpul cursurilor. Elevii care perturbă orele de curs vor fi puşi, la sugestia Comisiei de disciplină, îin discuţia Consiliului Profesorilor clasei pentru a fi sancţionaţi.
15) Se interzice profesorilor să întrerupă sau să suspende orele de curs fără acceptul conducerii şcolii.
16) Se interzic convorbirile telefonice ale profesorilor, în timpul orelor de curs.
17) Se interzice rezolvarea problemelor de secretariat ale clasei sau ale profesorului, în timpul orelor de curs.
18) Se interzice cadrelor didactice să trimită elevii în cancelarie după cataloage, materiale didactice sau alte obiecte.
19)Perfecţionarea permanentă în specialitate şi
psihopedagogiăa (prin studiu individua lşi participarea la acţiunile de perfecţionare
organizate de catedra, şcoala, ISJ, CCD, susţinerea gradelor didactice şi perfecţionări
periodice conform deciziei Consiliului de Administraţie).
20) Să nu desfăşoare
activităţi şi discuţii politice şi de prozelitism religios în şcoală.
21) Să nu lipsească nemotivat de la ore
21) Să nu lipsească nemotivat de la ore
22)Să consemneze
absenţele la începutul orelor şi notele acordate în catalog ; profesorii care utilizează catalogul personal
au obligaţia de a consemna absenţele şi notele în catalogul oficial la sfârşitul
fiecărei zile de curs.
Nu sunt admise modificări de
note în documentele şcolare.Eventualele greşeli se corectează în ziua respectivă,
sub semnătură şi se aplică ştampila şcoliii, după care se consemnează de către
serviciul secretariat într-un registru
special de monitorizare a modificarilor făcute în documentele şcolare.
23 Profesorii au obligaţia de a lua catalogul clasei la orele de curs şi de a-l aduce în cancelarie la sfârşitul orei. Se interzice lăsarea cataloagelor în laboratoare, cabinete, săli de clasă.
24) Semnarea zilnică
a condicii de prezenţă este obligatorie. La sfârşitul săptămânii conducerea
instituţiei poate anula orele nesemnate de către profesori.
25) Activităţile instructiv-educative organizate în afara orelor de curs (pregătirea suplimentară a elevilor, cercuri, activităţi culturale, artistice, sportive etc.) vor fi incluse în planurile de muncă ale colectivelor de catedră.
25) Activităţile instructiv-educative organizate în afara orelor de curs (pregătirea suplimentară a elevilor, cercuri, activităţi culturale, artistice, sportive etc.) vor fi incluse în planurile de muncă ale colectivelor de catedră.
26) Cadrele didactice
vor fi prezente în instituţie cu 5 minute înainte de începerea orelor de curs.
27) Ţinuta şi
conduita cadrelor didactice trebuie să fie, prin decenţă şi bun simţ, adecvate
activităţii desfăşurate.
28) Se interzice introducerea
şi consumul băuturilor alcoolice în incinta şcolii sau prezentarea sub
influenţa acestora.
În fişa de evaluare a
activităţii cadrelor didactice, se vor include INDICATORI referitori la starea
disciplinară a colectivelor de elevi şi la gradul de implicare în soluţionarea
situaţiilor disciplinare deosebite (colaborarea cu conducerea, cu psihologul şcolii, cu familia, cu partenerii de educaţie,
etc).
Dacă la adresa unui cadru didactic se
primesc, într–un an şcolar, reclamaţii (contestaţii) repetate, scrise sau
verbale, cu privire la calitatea procesului de predare – învăţare,
nerespectarea deontologiei profesionale sau la corectitudinea evaluării, acesta va fi
pus în discuţia unei comisii interne de disciplină care va înainta Consiliului de Administraţie
propuneri corespunzătoare. Refuzul de a răspunde şi îndeplini sarcinile şi solicitările unităţii, duce la diminuarea calificativului anual şi sancţionarea în conformitate cu prevederile Codului de etică şi Statutului personalului didactic.
Constituie abatere de la normele de etică şi
deontologie profesională şi transmiterea, către colegi, elevi şi părinţi, de
informaţii deformate în mod tendenţios cu scopul de a induce nemulţumiri colective şi/sau acţiuni
de protest în rândul acestora.
RECOMPENSE
PENTRU PROFESORI
1.
Evidenţierea în Consiliul Profesoral
2. Acordare gradaţiei de merit
conform metodologiei elaborate de M.E.N.
3. Acordarea de premii sau
recompense materiale din fondul şcolii, dacă este posibil, sau de la agenţii
economici (sponsori) pentru rezultate remarcabile.
4. Recomandarea scrisă sau verbală
pentru poziţii în diferite comisii la nivel local, judeţean, naţional, pentru
participarea la diverse activităţi profesionale.
SANCŢIUNI
Abateri
|
Prima dată
|
De mai multe ori
|
Întârzieri
repetate la ore
|
Notarea în condica de prezenţă
|
§ Atenţionare în faţa Consiliului
Profesoral şi a Consiliului de Administraţie
§ Neplata orei dacă întârzierea
depăşeşte 10 minute
|
Absenţă nemotivată de la ore
|
Neplata orei
|
§ Neplata orelor
§ Diminuarea calificativului
anual
§ Sancţiune salarială stabilită
de Consiliul de Administraţie
|
Absenţă nemotivată de la Consiliul Profesoral
|
Avertisment verbal
|
§ Atenţionare în faţa Consiliului
de Administraţie
§ Diminuarea calificativului
anual
|
Atitudine necorespunzătoare faţă de colegi, elevi,
părinţi
|
Avertisment verbal
|
§ Atenţionare în faţa Consiliului
Profesoral
§ Diminuarea calificativului
anual
|
Personalul didactic de predare,
personalul didactic auxiliar, precum şi cel nedidactic răspunde disciplinar
pentru încălcarea îndatoririlor, potrivit contractului individual de muncă,
precum şi pentru încălcarea prezentelor norme de etică şi deontologie care
dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei.
Sancţiunile
disciplinare, care se pot aplica personalului menţionat, în raport cu
gravitatea abaterilor, precum şi procedura sunt cele prevăzute de Legea educaţiei,
Secţiunea 11:
a) observaţie scrisă;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul,
cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15%,
pe o perioadă de 1-6 luni;
d) suspendarea, pe o perioadă de până
la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii
didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii
de conducere, de îndrumare şi de control;
e) destituirea din funcţia de
conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;
f) desfacerea disciplinară a
contractului de muncă.
Orice persoană poate sesiza unitatea cu privire
la săvârşirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară. Sesizarea se
face în scris şi se înregistrează la secretariatul unităţii.
Directorul stabileşte sancţiunea
disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea aba-terii disciplinare săvârşite
de salariat, avându-se în vedere următoarele:
a) împrejurările în care fapta a fost săvârşită;
b) gradul de vinovăţie a salariatului;
c) consecinţele abaterii disciplinare;
d) comportarea generală în serviciu a salariatului;
e) eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta.
a) împrejurările în care fapta a fost săvârşită;
b) gradul de vinovăţie a salariatului;
c) consecinţele abaterii disciplinare;
d) comportarea generală în serviciu a salariatului;
e) eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta.
Dispoziţii finale
Comportamentul etic în rândul cadrelor didactice, a
personalului auxiliar şi administrativ reprezintă expresia atitudinilor şi
practicilor pe care aceştia le promovează în nume propriu în cadrul unităţii.
Atunci când există dubii serioase cu privire la comportamentul etic al
colegilor sau dacă profesorii sunt nevoiţi să lucreze în situaţii care nu reflectă
standardele menţionate în acest Cod Etic pentru profesori, atunci profesorul
este obligat să ia măsuri corespunzătoare pentru a rectifica aceste condiţii.
Până la elaborarea şi aprobarea
unei proceduri de aplicare, următoarea procedură poate servi ca ghid pentru menţinerea
standardelor:
1. Profesorul trebuie să se anunţe
şi să se consulte în mod confidenţial cu conducerea unităţii cu privire la
situaţia prin care s-a încălcat
Codul etic.
2. Când este posibil, responsabilul
de catedră/comisie trebuie să se apropie direct de colegul al cărui
comportament este discutabil şi să se caute rezolvarea situaţiei.
3. În cazul în care problema rămâne
încă nerezolvată, recomandările trebuie
să se facă către Comisia de Etică.
4. Comisia de Etică este responsabilă pentru:
§ Promovarea principiilor şi
normelor de etica şi deontologie profesională.
§ Revizuirea periodică şi afişarea
modificărilor făcute la Codul
de etică.
§ Diseminarea şi explicarea conţinutului
Codului de etică.
§ Repartizarea responsabilităţilor pentru
monitorizarea comportamentelor
Prezentul Cod de etică şi
deontologie profesională a fost dezbătut în ordinea menţionată de către
Consiliul Profesoral, Comisia de etică şi disciplină, Comisia paritară, şi a
fost aprobat de Consiliul de Administraţie al Şcolii Gimnaziale ″S.Illyes
Lajos″ din Sovata cu votul majorităţii.
Prezentul Cod de etică este
obligatoriu pentru tot personalul unităţii. Obligativitatea este individuală şi
constă în cunoaşterea, însuşirea şi
respectarea principiilor şi normelor din prezentul Cod de etică.
Director : prof. Kovács Rozália
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése