http://digitalistemahet.hu/temahetrol
Suliújság, a Digitális Témahét produktuma:
(folytatás hamarosan)
SOKSZÍNŰ SZOVÁTA PROJEKT – SULIÚJSÁG
Készítették:
A szovátai S. Illyés Lajos
Általános Iskola pedagógusai: Fülöp Krisztina, Kiss Emese, Madaras Beáta és az
iskola VI. osztályos diákjai
Tartalom
- TERVEZÉSI, SZERVEZÉSI FELADATOK
- Évfolyamok:
- Időtartam:
- Tantárgyak köre:
- Külső cél, produktum:
- Összefoglalás:
- Fejlesztendő készségek, kompetenciák:
- A projekthez szükséges eszközök, alkalmazások:
- A PROJEKT PEDAGÓGIAI ALAPJAI
- Tartalmi követelmények:
- Tanulási célok / tanulási eredmények:
- A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések:
- Differenciált oktatás alkalmazása
- A PROJEKT MENETE
- ZÁRÁS ÉS ÉRTÉKELÉS
TERVEZÉSI, SZERVEZÉSI FELADATOK
Évfolyamok:
VI.B. és VI.C.
Időtartam:
2018.április 9-13.
Tantárgyak köre:
A projekt a
magyar nyelv és irodalom, földrajz, biológia, helytörténelem és informatika
tantárgyakat érinti.
Külső cél, produktum:
A projekt célja egy iskolaújság létrehozása Szováta város
nevezetességeinek, természeti és mesterséges kincseinek, turisztikai
adottságainak, hagyományainak, népszokásainak valamint híres lakosainak és
vendégeinek bemutatásával.
Összefoglalás:
A diákok csoportokra osztva
dolgoznak különböző témákkal. Információt gyűjtenek, interjút készítenek,
felmérést végeznek, majd a publicisztikai műfajok sajátosságaira figyelve
megalkotják az újság cikkeit.
A projekt során nyelvtan óra keretében megismerkednek a
publicisztikai műfajok sajátosságaival (pl. hír, tudósítás, kommentár stb.),
internetes újságok és a Youtube segítségével ezekre példákat kapnak, keresnek,
tanácsot kérnek Szováta város újságának főszerkesztőjétől. Ezt követően azokat
megadott szempontok alapján elemzik, az eredményeket rendszerezik és a kapott
minta szerint megírják a maguk cikkét a témában.
Irodalom és történelem óra
keretében utána járnak a Szovátához kapcsolódó legendáknak, történelmi
eseményeknek, híres embereknek (festők, szobrászok, írók, városalapítók),
interjút készítene idősebb emberekkel, nagyszülőkkel, szülőkkel, diáktársakkal,
néprajzkutatókkal, lelkészekkel, városi elöljárókkal, érdeklődnek
hagyományokról, népszokásokról, ötvözve a múlt, jelen és jövő képét. Fotókat
készítenek a székely kapukról, régi műemlékekről, turisztikai látványosságokról.
Biológia és földrajz
tantárgyak keretében utánanéznek Szováta földrajzi elhelyezkedésének,
domborzatának, növény- és állatvilágának. Bejárják a Só útját.
Az informatika tantárgy keretében a diákok szöveges dokumentumokat
hoznak létre, alkotnak és formáznak, valamint digitális képeket alakítanak,
tablóvá illesztenek össze. Az információk hatékony keresése és megtalálása a
témában fontos feladata az órának, a diákok megtanulják a modern
infokommunikációs eszközök alkalmazását saját publicisztikai műfajuk
létrehozása során. A projekt során megismerkednek különböző ingyenes
alkalmazásokkal, amelyek segítik munkájukat.
A projekt során elkészül témánként egy-két
cikk, melyek egy online majd nyomtatott suliújságban jelennek meg. A közösen
elkészített kiadványba képzeletbeli és valós interjúk, hírek, tudósítások,
riportok kerülnek, amelyeket képekkel, apróhirdetésekkel, reklámokkal
színesítünk.
Zárás: „újságbemutató”a
meghívott vendégeknek (tanárok, diáktársak, szülők)
Fejlesztendő készségek,
kompetenciák:
Általános kompetenciák: kommunikációs, együttműködései,
problémamegoldó kompetenciák fejlesztése, nemzettudat erősítése, kulturális
toleranciaképesség fejlesztése, , …
Tanulási és innovációs készségek: kreativitás, kritikai
gondolkodás, általános műveltség megalapozása, a különböző tantárgyak keretében
megszerzett tudás kombinálása, anyanyelvi kommunikáció, önkifejezés
fejlesztése, különböző szövegek megértésének elősegítése, művészeti készségek
fejlesztése, helyismereti információk bővítése.
Digitális kompetenciák: digitális technológiák,
applikációk, eszközök, hálózatok használata, előnyeinek megismerése
A projekthez szükséges eszközök,
alkalmazások:
Eszközök: számítógép, projektor, interaktív
tábla, fényképezőgép, mobiltelefon
Alkalmazások: MS PowerPoint,
Word, Paint rajzolóprogram, LearningApps alkalmazások, Facebook, Symbaloo,
Lino, Google Drive, TeamUp, Random name, Padlet, Tagsmaker, Bighugelabs,
AnswerGarden
Segédanyagok, internetes források:
·
Tanítás mestersége (http://tanmester.tanarkepzo.hu/projektpedagogia)
A PROJEKT PEDAGÓGIAI ALAPJAI
Tartalmi követelmények:
A projekt nem egyeztethető össze
az ország iskolai mechanikus időbeosztásával, a tanórák szerkezetével. Átlépi
az osztálytermeket, sőt az évfolyamok által megszabott életkori kereteket is.
Interdiszciplináris jellegénél fogva áttöri a tantárgyi választóvonalakat. A
tematika nem összeegyeztethető a kerettantervekkel, a projekt iskolán kívüli
tevékenységnek számít.
Tanulási célok / tanulási
eredmények:
informatika:
Szöveges dokumentumok létrehozása, átalakítása,
formázása. Objektumok szövegben való elhelyezése. Összetett dokumentum
készítése. Digitális képek alakítása, formázása. Adatbevitel, javítás, másolás.
Az információk hatékony keresése, a legfontosabb információk megtalálása, a
hiteles és nem hiteles információk megkülönböztetése, információk kritikus
kezelése, a tartalmak publikálásra való előkészítése. A modern
infokommunikációs eszközök hatékony használata. A legújabb médiainformatikai
technológiák használata, alkalmazása; önálló és kritikus attitűd fejlesztése.
nyelvtan:
A tanulási képesség fejlesztése: adatkeresési
technikák, információkezelési módok megismertetése, gyakorlati alkalmazása
nyomtatott és elektronikus szövegekben. A tömegkommunikáció formáinak,
céljának, működési módjainak és hatásának, valamint néhány gyakoribb műfajának
megismertetése. Kritikai gondolkodás fejlesztése: tömegkommunikációs
szövegekben rejlő manipulációk felismerésének képességének fejlesztése. A
kommunikációs céloknak megfelelő papíralapú és elektronikus szövegek írása.
Néhány tömegkommunikációs műfajban való kreatív szövegalkotás (hír, interjú,
riport, tudósítás). A tanulást segítő papíralapú és számítógépes jegyzetelés
gyakorlása, törekvés a legoptimálisabb egyéni forma kialakítására. A nyelvi
tudatosság növelése: a normakövető és a normától eltérő helyesírás értelem
tükröztető szerepének értelmezése.
irodalom:
Az életkornak megfelelő mozgóképi
(film, televízió, videó, komputerjáték, web) szövegértés képességének
fejlesztése, önálló és kritikus attitűd kialakítása, a mediális
írás-olvasástudás fejlesztése. A médiumok nyelvi apparátusára vonatkozó
alapszintű tájékozottság megszerzése. A tudatos szövegválasztás képességének
fejlesztése. A média, kitüntetetten az audiovizuális média és az internet
társadalmi szerepének, működési módjának tisztázása. Önálló és kritikus attitűd
kialakítása, a kritikai médiatudatosság fejlesztése.
történelem:
Helytörténeti kérdések felkutatása, népi
hagyományok, szokások összegzése, megismerése. Ősök iránti tisztelet erősítése,
érdeklődés felkeltése.
A média, kitüntetetten az audiovizuális média és
az internet társadalmi szerepének, működési módjának tisztázása, az önálló és
kritikus attitűd kialakítása, a kritikai médiatudatosság fejlesztése.
A „naiv fogyasztói”
szemlélet átértékelése, az önálló és kritikus attitűd kialakítása, a kritikai
médiatudatosság fejlesztése.
földrajz, biológia:
Térképek használatának,
ismeretének fejlesztése. Földrajzi fekvésből adódó éghajlati tényezők
beazonosítása, domborzattal, talajjal, növény- és állatvilággal kapcsolatos
információk bővítése. A természet iránti tisztelet és szeretet növelése,
környezetbarát, céltudatos életvitel kialakítása, fejlesztése.
A tananyag
célrendszerét kifejtő kérdések:
Alapkérdés
|
Hogyan készül az iskolaújság?
|
Projekt-szintű
kérdés
|
Mit tudunk Szovátáról?
Mit tudunk a sajtószövegekről?
Mit jelent a publicisztika?
|
Tartalmi
kérdések
|
Miről
híres Szováta?
Mit
tudunk Szováta természeti kincseiről? Műemlékekről?
Milyen
népszokások, hagyományok vannak?
Milyen
sportokat űznek a szovátaiak?
Mit
tudunk Szováta múltjáról, jelenéről és milyen elképzelésünk van a jövőjével
kapcsolatosan?
Mi a jó
hír alapja?
Miben
különbözik egymástól a tudósítás, a riport és az interjú?
|
Differenciált oktatás alkalmazása
Sajátos nevelési igényű tanulók:
- A gamification módszerének köszönhetően a sajátos nevelési igényű tanulók is megtalálhatják azt a területet, ahol eredményesen működhetnek közre a csoportmunkában és segíthetik a csapat munkáját a projektben.
- · Dyslexiások támogatása képekkel kapcsolatos műveletekkel
- · Egyszerűbb, rövidebb, a lényegre koncentrálódó szöveges források adása
- · Lényeges információk kiemelése képekből, szövegből
- · Figyelemmegosztás képességének gyakorlása több egyidejű információ megadásával
- · Információgyűjtés internetről
Tehetséges/különleges képességű tanulók:
- · Különböző műfajú önálló cikkek készítése a projekt témájával kapcsolatosan (kritikus gondolkodás fejlesztése)
- · Egyéni feladatmegoldási módok választása
- · Lehetőséget adhatunk arra, hogy társaikat tanítsák
A PROJEKT MENETE
Projektnapló:
Bevezető
|
A projekt
módszer bemutatása
Központi
téma kijelölése
|
1.nap
|
Előzetes
tudásfelmérés
Ötletbörze:
témaválasztás
Ötletbörze:
információszerzés
TKM –
táblázat
Csoportalkotás
Témák
kisorsolása
Név és
logó készítése
Feladatok
leosztása
Informálódás
internetről
Publicisztikai
műfajok sajátosságai
Interjú
kérdéseinek összeállítása
Facebook
csoport létrehozása (kapcsolattartás)
Fotók
feltöltése a csoportba és a blogra
Projektnaplók
|
2.nap
|
Információ-
és adatgyűjtés
Ötletbörze:
újság
Interjúk
Képek
Videók
Aláírások
Projektnaplók
Adatok
feltöltése
|
3.nap
|
Információk,
adatok feldolgozása
Tudósítások,
beszámolók
Riportok
Interjúk
Projektnaplók
Újság
megszerkesztése
|
Zárás
|
A projekt,
produktum kiértékelése
Önértékelés,
csapattársi értékelés
TKM –
táblázat befejezése
Végső
tudásfelmérés
A
produktum (suliújság) bemutatása
|
Módszertani eljárások:
1.
nap:
A projektben használt sokfajta eszköz összegyűjtésére a Symbaloo-t
használjuk, ahol csempékbe tudjuk rendezni az elvégzendő feladatok linkjeit és
frissíthetjük is azokat, így egyetlen webcímet kell csak a diákoknak
megjegyezni, így mindent megtalálnak egy helyen. (https://www.symbaloo.com/mix/sokszinuszovataprojekt)
Munkánk során kulcsfontosságú lesz a projektnapló, melyben dokumentálják
mikor, hol jártak, kivel beszéltek és az aláírásgyűjtés,
fénykép/videó készítés, amellyel alátámasztják a projektnaplót. (Facebook
csoportban íródnak a naplók minden nap és a képek, videók is ide töltődnek fel)
A projekt az előzetes tudás felmérésével kezdődik, melynek célja,
hogy megnézzük, milyen tudással rendelkeznek már a diákok és milyen
elképzelésük van a projektet illetően. Eszköz: Google kérdőív (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe9XDnc30CM0oR6yOBXDCVL4RC51QEhuTN1lZdfRWU058OOPA/viewform?entry.624375966).
Ötletbörzét tartunk,
szófelhőt készítünk, azzal
kapcsolatban, hogy milyen érdekességek jutnak a diákok eszébe a Sokszínű Szováta hallatán, hogy
szerintük miről szól a projekt. (https://answergarden.ch/682294) Ebből
közösen kiválasztunk 8 témát, amit majd leosztunk a 8 csapat között.
A projektet egy Lino - ban elkészíthető TKM - táblázat öleli körbe. Megkérjük a
diákokat, hogy írjanak (zöld színű) cetlit arról a témáról, amelyről a
legtöbbet tudnak, írjanak (sárga színű) cetlit arról, hogy melyik témáról
szeretnének többet tudni, illetve írjanak (piros) cetlit arról, hogy melyik
téma érdekli őket a legkevésbé. Egy negyedik színű cetlivel (kék) fogjuk
jelölni azokat az adatokat, amelyekre választ kapunk, amelyeket megtanultunk a
témahét végére.
Az egyéni feladatokat a csoportalkotás követi. (https://www.randomlists.com/team-generator) A
csoportok kialakítása során próbáljuk elkerülni a baráti társaságok létrejöttét
az együttműködő képesség és a mások iránti tolerancia fejlesztése végett. A
hangsúly tehát a véletlenszerű csoportalakításon van.
A 8 csapat között szerencsekerékkel kisorsoljuk a 8
témakört, amelyről információkat kell majd gyűjtsenek, így elkerülhetjük az
esetleges vitákat a témakörök felett. (https://www.classtools.net/random-name-picker/89_Lh7NBR)
A csapatok nevet választanak és logót készítenek maguknak
a témájukhoz kapcsolódóan. (https://www.tagsmaker.com/)
A csapatok leosztják a feladatokat maguk közt és
információkat gyűjtenek az internetről a témájukkal kapcsolatosan.[M1]
Közösen megismerkedünk a publicisztikai műfajok sajátosságaival,
felhasználva néhány internetes forrást. (https://prezi.com/tmleg95jcxiv/sajtoszovegek/) (http://www.partium.eu/_data/dl/ReporterPackageHU_textbook.pdf)
A csapatok megbeszélik és összeállítják a kérdéseket az
interjúhoz.
Közös facebook
csoportot hozunk létre (a szülők beleegyezésével), ahová majd a képeket és
egyéb adatokat fel tudják tölteni a diákok és folyamatos kommunikációs
lehetőséget biztosít. (Sokszínű Szováta)
Közös fotókat készítünk a feladatok során, amelyet a nap
végén feltöltünk a csoportba és az iskola blogjára. (https://sillyeslajos.blogspot.ro/p/digitalis-temahet-2018.html)
2.
nap:
A csapatok terepmunkát végeznek: információkat, adatokat
gyűjtenek, interjút készítenek, fényképeznek, videóznak és feltöltik a
csoportba. Projektnaplókkal, aláírásokkal és digitális adatokkal bizonyítják,
hogy dolgoztak.
A beszámolói alapján a csoportok több mint 60
emberrel próbáltak beszélni, ezek közül sokan nem voltak hajlandóak interjút
adni, vagy beengedni a házukba. Volt olyan negatív tapasztalata is az egyik
csoportnak, hogy a kutyát akarták rájuk uszítani. Akikkel sikerült interjút
készíteni, kérték, hogy a videó anyagot ne jelentessük meg, így csak a zárt
facebook csoportba töltöttük fel, azok alapján íródtak meg az interjúk,
riportok. (Ha szeretnének hozzáférni, jelentkezzenek a csoportba és jóváhagyjuk
a jelentkezést.) Felkeresték a Szovátai Hírmondó újság főszerkesztőjét és
tanácsot kértek az újság szerkesztéséhez is.
3.
nap:
Feldolgozásra kerülnek az összegyűjtött információk,
adatok. A diákok egyenként élménybeszámolókat, tudósításokat írnak. A csapatok
a legérdekesebb videókból interjúkat, riportokat készítenek. Szavazással
döntjük el, hogy melyek lesznek azok az alkotások, amelyek bekerülnek a
suliújságba.
A diákok a projektet vezető pedagógusok segítségével,
útmutatásával megszerkesztik az iskolaújságot, figyelve az újságok tartalmi és
szerkezeti elvárásaira. (Tollforgató[M2] )
A csapatok élménybeszámolót tartanak egymásnak. Elmesélik
kivel készítettek interjút, miért őket választották, mit kérdeztek, az alanyok
mit válaszoltak és milyen új információt sikerült összegyűjteni a témájukról. A
többi csapat begyűjti az információt, figyel és tanul, mert a végső
tudásfelmérésen mindenki témájához kapcsolódóan lesz kérdés.
Azok a csapatok, akik nem
készítettek interjút, bemutatták a témájukhoz kapcsolódó képeket, információkat
projektorsegítségével.
ZÁRÁS ÉS ÉRTÉKELÉS
Az értékelés
időrendje:
Projekt kezdetén
|
Projekt közben
|
Projekt végén
|
előzetes
tudásfelmérés
TKM –
táblázat
|
projektnaplók
feltöltött
adatok
megírt
dokumentumok: tudósítás, riport, interjú
megfigyelés
reciprok
tanítás
pontok
aktivitásért, csoportbeli munkáért
|
befejező
körkérdés
önértékelés
csoporttársi
értékelés
csoportmunka
elemzése
TKM –
táblázat befejezése
végső
kérdőív
produktum
értékelése
|
Értékelési
összefoglaló
A projekt végén
kiegészítjük a TKM – táblázatot, befejező körkérdés és szófelhő segítségével a
diákok elmesélik az élményeiket és jellemzik a projektet.
Önértékeléssel
nézzük meg, hogy a diákok hogyan értékelik a saját munkájukat, mennyire érzik
hasznosnak magukat a csapatban. (https://docs.google.com/forms/önértékelés)
Csoporttársi
értékelés következik, amelyből a diákok is megtudhatják, hogy társaik mennyire
ismerik el munkájukat, mennyire tartják jó csapattársnak, mennyire tudnak
számítani rájuk. Jó összehasonlítási alapnak számít az önértékeléssel.
Zárásként egy
végső kérdőívvel felmérjük a szerzett tárgyi tudást, ami nem csak a saját csapatuk
témájához kötődik, hanem a többi csapat bemutatott munkájához is. A csapatok
bemutatták egymásnak a témájukat és elmondták a fontos információkat,
élményeket. Ezek alapján készül el számukra a végső kérdőív. (https://docs.google.com/forms/végső kérdőív)
Az értékeléshez
hozzá tartozik az újság bemutatása is, amely a tanári közösség, szülők és
diáktársak előtt történik. [M3]
A diákok
érdekesnek és hasznosnak vélték a projektet. Fontos információkat gyűjtöttek
össze és gyarapodott a tárgyi tudásuk Szovátával kapcsolatban, amit a végső
teszt is mutat. Sikerült a szociális készségeket fejleszteni, nagy változást
tapasztaltunk a projekt végére a kezdetekhez képest. Azok a gyerekek, akik
félelemmel tele állították össze a kérdéseiket az interjúhoz és nem mertek
megszólítani embereket, a projekt végére bártan kerestek fel alanyokat és
beszélgettek velük, büszkén kiálltak és bemutatták a munkájukat.
A végső
értékelésekből kiderült, hogy a néhány diáknak nehézséget okozott beilleszkedni
a csoportba és részt vállalni a feladatokból, de a gyerekek többsége nagyon
élvezte a közös munkát. A megszokott értékeléshez képest újszerű volt az önértékelés
és a csapattársi értékelés, de tetszett a gyerekeknek.
A kitűzött célt
megvalósítottuk. Az újság szerkesztése nehézkes volt, újszerű, de kedvet kaptak
hozzá, ami bíztató a jövőre nézve az újság fennmaradása érdekében.
Hosszú távú
célokat fogalmaztak meg a diákok: a digitális újságnak jó lenne nyomtatott
változatban is megjelennie.
Felismerték azt,
hogy közös erővel, tanári segítséggel képesek értékes, érdekes információkat
gyűjteni és közvetíteni, úgy iskolánk diákjai, mint családjaik és a városi
közösség felé.
Örömmel fogadták
azt, hogy a Szovátai Hírmondó, a város közérdekű havilapja szívesen fogad
cikkeket, beszámolókat a projekttel kapcsolatosan, hiszen így a Digitális
Témahét információi eljutnak a város magyarlakta családjaihoz.
Az örömüket tetőzte, hogy megtörtént a mediatizálása a projektnek, felkeresett minket a Sóvidék televízió és interjút készített a projektben résztvevő két diákkal és a projektet vezető egyik pedagógussal. Így még több emberhez eljut a diákok aktivitása.
(https://www.facebook.com/sovidektv/videos/1695387673871484/ )
Az örömüket tetőzte, hogy megtörtént a mediatizálása a projektnek, felkeresett minket a Sóvidék televízió és interjút készített a projektben résztvevő két diákkal és a projektet vezető egyik pedagógussal. Így még több emberhez eljut a diákok aktivitása.
(https://www.facebook.com/sovidektv/videos/1695387673871484/ )
Élmény volt részt
venni a projektben úgy diákként, mint pedagógusként, mindenki izgalommal várja
a következő projektet.
- Előzetes tudásfelmérés (Google Drive)
- Csoportalkotás (Random Team Generator)
- Témaválasztás (Random Name Picker)
- Ötletbörze - szófelhő (AnswerGarden)
- TKM - táblázat a Lino alkamlazással
- Logó készítés a tagsmaker alkalmazással
- munka az iskolában
Köszönjük hatodikok!
VálaszTörlés