Március hónaptól kezdve egy új projekt
résztvevői lehetnek a Szakadáti Általános Iskola gyerekei.
A „Multikulturalizmus a szivárvány
jegyében” című projekt célcsoportja az iskola alsó tagozatos gyerekei, akik
az októberig tartó, változatos tevékenységeket ajánló projekt keretében egyéni
fejlesztési programokon, valamint kulturális és művelődési tevékenységeken
vehetnek részt.
Célunk a nehézsorsú és tanulási nehézséggel küzdő gyerekek érdeklődésének
felkeltése vonzó módszerek, didaktikai eszközök által, a tanulók élményszerű, egyéni
képesség-kibontakoztató fejlesztése, felzárkóztatása, valamint szocializációs
képességeik javítása, integrálás egy multikulturális környezetbe.
A célok megvalósítása érdekében egy korrepetáló, felzárkóztató csoportot
szerveztünk a tanulási gondokkal küszködő tanulók számára, akik tanórán kívüli
tevékenységeken egyéni fejlesztésben, illetve csoportos, kooperatív
tevékenységeken vesznek részt heti 3 alkalommal.
Az iskolában tanító pedagógusok vállalták a program „oroszlánrészét”, őket
segítik a tevékenységek lebonyolításában a Caritas Családsegítő Szolgálat
szociális asszisztensei és önkéntesei, akikkel két éve tart együttműködésünk
hasonló jellegű csoportok és közösségformáló tevékenységek megszervezésében,
valamint örömünkre szolgál az idei tanévtől még szorosabban együttműködni a Pro
Sovata Alapítvány munkatársaival, akik ugyanolyan lelkesen vállalják az
áldozatos önkéntes munkát.
A tanulók számára szervezett tevékenységeken kívül szeretnénk egyben a
szülőket, a helyi közösséget is minél érdekeltebbé tenni az iskola élete, a
gyerekek fejlődése iránt. Ennek érdekében március folyamán nyílt bemutató
órákat tartottunk a szülőknek, amikor megfigyelhették gyerekeiket tanórán is,
ugyanakkor betekintést nyerhettek az újszerű
pedagógiai módszerek alkalmazásába, az osztályközösség
és iskola mindennapi életébe.
A szülők érdeklődést mutattak a bemutató órák látogatása során, valamint az
„Iskola másképpen” hetében, a Caritas Családsegítő Szolgálattal való
együttműködésben megszervezésre került családi napon is, ahol a gyerekek
életkor szerinti, illetve a szülőcsoportból alkotott műhelygyakorlatokon kívül
sor került a közös játékra, agapéra.
A formális kereteken túl, a projekt nagyszerű élményekben gazdagította a
gyerekeket az „Iskola másképpen” hét alkalmával. A projekt címéhez híven a hét
napjait, tevékenységeit a multikulturalizmus jegyében szerveztünk. Ennek során
a gyerekek ismeretekkel, képességekkel gyarapodtak a környezetükben élő,
különböző etnikumú népek kultúrájával kapcsolatosan. Megfigyeltük a román
népviseletet, román nyelvű népdalt, mondókát, gyermekjátékokat tanultunk. A
roma napon ellátogattunk egy hagyományos roma családhoz, akik bemutatták saját
kultúrájukat, szokásaikat, de a legérdekesebbnek talán az tűnt néhány kislány
számára, hogy magára öltheti a népviseletet és egy kis időre kicsit más
embernek érezheti magát.
A magyar népi napot az „S. Illyés Lajos” Iskolával szerveztük közösen, ez
által is elősegítve a gyerekeink nagyobb közösségbe való beilleszkedését, az
ismerkedést. E nap alkalmával a gyerekek új magyar népi gyermekjátékokat,
néptánc elemeket ismertek meg, a kézműves foglalkozások alkalmával pedig
tarsolyt készítettek és díszítettek posztóból és nemezből, tojást írhattak
hagyományos népi technikával, tulipánt nemezeltek, büszkélkedve a saját kezük
munkájával.
A legnagyobb eddigi élmény talán mégis a szebeni kirándulás volt, ahol
ismét fellelhettük és megcsodálhattuk a multikulturalizmus jegyeit: az ország
egyik legszebb gótikus építészeti együttesét és kiállított tárgyait a
Brukenthal Múzeum történelmi részlegén, a szász népművészet kerámia, népi
viselet, festett bútor kiállítását, valamint népi kézműves foglalkozásokat
bemutató tevékenységeket az „Emil Sigerus” Szász Néprajzi Múzeumban. A közös
ebéd, valamint az azt követő séta a város történelmi főterén, az „Astra”
Hagyományos Népművészeti Múzeum szélmalmai és különböző vidékek régi
parasztházai
közt, illetve az Állatkert sétányain, minden gyereket a közösségi érzés és
feledhetetlen látnivaló élményében részesítette.
Ez úton szeretnénk köszönetet mondani mindazon szervezeteknek – Caritas
Családsegítő Szolgálatnak, Pro Sovata Alapítványnak, a szülőknek és a helyi
közösség minden tagjának, akik fontosnak érzik, hogy hozzájáruljanak e célok
megvalósításához, ez által az esélyegyenlőséget biztosítva a szakadáti gyerekek
számára is.
Nem utolsó sorban pedig köszönjük a Centrul Educatia 2000+ és a Romániai
Soros Alapítvány támogatását, amelyek anyagi segítsége nélkül nem jöhetne létre
e program és nem tapasztalhatnánk jótékony hatásait.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése