kedd

Multikulturalizmus a szivárvány jegyében

Március hónaptól kezdve egy új projekt résztvevői lehetnek a Szakadáti Általános Iskola gyerekei.
A „Multikulturalizmus a szivárvány jegyében” című projekt célcsoportja az iskola alsó tagozatos gyerekei, akik az októberig tartó, változatos tevékenységeket ajánló projekt keretében egyéni fejlesztési programokon, valamint kulturális és művelődési tevékenységeken vehetnek részt.
Célunk a nehézsorsú és tanulási nehézséggel küzdő gyerekek érdeklődésének felkeltése vonzó módszerek, didaktikai eszközök által, a tanulók élményszerű, egyéni képesség-kibontakoztató fejlesztése, felzárkóztatása, valamint szocializációs képességeik javítása, integrálás egy multikulturális környezetbe.
A célok megvalósítása érdekében egy korrepetáló, felzárkóztató csoportot szerveztünk a tanulási gondokkal küszködő tanulók számára, akik tanórán kívüli tevékenységeken egyéni fejlesztésben, illetve csoportos, kooperatív tevékenységeken vesznek részt heti 3 alkalommal.
Az iskolában tanító pedagógusok vállalták a program „oroszlánrészét”, őket segítik a tevékenységek lebonyolításában a Caritas Családsegítő Szolgálat szociális asszisztensei és önkéntesei, akikkel két éve tart együttműködésünk hasonló jellegű csoportok és közösségformáló tevékenységek megszervezésében, valamint örömünkre szolgál az idei tanévtől még szorosabban együttműködni a Pro Sovata Alapítvány munkatársaival, akik ugyanolyan lelkesen vállalják az áldozatos önkéntes munkát.
A tanulók számára szervezett tevékenységeken kívül szeretnénk egyben a szülőket, a helyi közösséget is minél érdekeltebbé tenni az iskola élete, a gyerekek fejlődése iránt. Ennek érdekében március folyamán nyílt bemutató órákat tartottunk a szülőknek, amikor megfigyelhették gyerekeiket tanórán is, ugyanakkor betekintést nyerhettek az újszerű pedagógiai módszerek alkalmazásába, az osztályközösség és iskola mindennapi életébe.
A szülők érdeklődést mutattak a bemutató órák látogatása során, valamint az „Iskola másképpen” hetében, a Caritas Családsegítő Szolgálattal való együttműködésben megszervezésre került családi napon is, ahol a gyerekek életkor szerinti, illetve a szülőcsoportból alkotott műhelygyakorlatokon kívül sor került a közös játékra, agapéra.
A formális kereteken túl, a projekt nagyszerű élményekben gazdagította a gyerekeket az „Iskola másképpen” hét alkalmával. A projekt címéhez híven a hét napjait, tevékenységeit a multikulturalizmus jegyében szerveztünk. Ennek során a gyerekek ismeretekkel, képességekkel gyarapodtak a környezetükben élő, különböző etnikumú népek kultúrájával kapcsolatosan. Megfigyeltük a román népviseletet, román nyelvű népdalt, mondókát, gyermekjátékokat tanultunk. A roma napon ellátogattunk egy hagyományos roma családhoz, akik bemutatták saját kultúrájukat, szokásaikat, de a legérdekesebbnek talán az tűnt néhány kislány számára, hogy magára öltheti a népviseletet és egy kis időre kicsit más embernek érezheti magát.
A magyar népi napot az „S. Illyés Lajos” Iskolával szerveztük közösen, ez által is elősegítve a gyerekeink nagyobb közösségbe való beilleszkedését, az ismerkedést. E nap alkalmával a gyerekek új magyar népi gyermekjátékokat, néptánc elemeket ismertek meg, a kézműves foglalkozások alkalmával pedig tarsolyt készítettek és díszítettek posztóból és nemezből, tojást írhattak hagyományos népi technikával, tulipánt nemezeltek, büszkélkedve a saját kezük munkájával.
A legnagyobb eddigi élmény talán mégis a szebeni kirándulás volt, ahol ismét fellelhettük és megcsodálhattuk a multikulturalizmus jegyeit: az ország egyik legszebb gótikus építészeti együttesét és kiállított tárgyait a Brukenthal Múzeum történelmi részlegén, a szász népművészet kerámia, népi viselet, festett bútor kiállítását, valamint népi kézműves foglalkozásokat bemutató tevékenységeket az „Emil Sigerus” Szász Néprajzi Múzeumban. A közös ebéd, valamint az azt követő séta a város történelmi főterén, az „Astra” Hagyományos Népművészeti Múzeum szélmalmai és különböző vidékek régi parasztházai közt, illetve az Állatkert sétányain, minden gyereket a közösségi érzés és feledhetetlen látnivaló élményében részesítette.
A gyerekek öröme és lelkesedése a pedagógusok számára is elégtétel, amely a szervezés és lebonyolítás néha fáradságos teendői ellenére is fenntartja a lelkesedést az iskola közös célkitűzéseiért, a gyerekekért együttműködő pedagógus csapatban.
Ez úton szeretnénk köszönetet mondani mindazon szervezeteknek – Caritas Családsegítő Szolgálatnak, Pro Sovata Alapítványnak, a szülőknek és a helyi közösség minden tagjának, akik fontosnak érzik, hogy hozzájáruljanak e célok megvalósításához, ez által az esélyegyenlőséget biztosítva a szakadáti gyerekek számára is.
Nem utolsó sorban pedig köszönjük a Centrul Educatia 2000+ és a Romániai Soros Alapítvány támogatását, amelyek anyagi segítsége nélkül nem jöhetne létre e program és nem tapasztalhatnánk jótékony hatásait.
Nem utolsó sorban pedig köszönjük a Centrul Educatia 2000+ és a Romániai Soros Alapítvány támogatását, amelyek anyagi segítsége nélkül nem jöhetne létre e program és nem tapasztalhatnánk jótékony hatásait.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése