Civil –
önkormányzati közös erőfeszítés eredményeként, az „Educatio S.I.L.” Egyesület
pályázatára adott támogatás útján sikerült biztosítani a „S. Illyés Lajos”
Általános Iskola tanulóinak a néptáncoktatás folytatását.
Hogy ez miért
fontos? Nos: mai felgyorsult, elgépiesedett világunkból visszatekintve néhány
évtizedet, amely egy nemzet történelmének szempontjából oly kevésnek számít,
csodálattal és némi sajnálattal gondolunk vissza arra, amikor még volt időnk személyes
kapcsolataink építésére. Amikor nemcsak a virtuális valóságban léteztünk, és
lájkoltuk egymás hozzászólását, hanem téli estéken összeült a család, a
„hús-vér” ismerősök, hogy a közös munkavégzés mellett elbeszélgessen,
társasjátékot játsszon, részt vegyen a közös táncalkalmakon. A tánc, a zene, a
közös éneklés akkor még ünnepi rituálénak számított, a tánctudás rendkívül
fontos volt.
Ma már, sajnos, nem
divatos a néptánc, ahogy a népzenehallgatás sem, a gyermekek nem igazán tudják
ellesni a tánclépéseket a családban. Pedig a néptáncnak számos pozitív
személyiségfejlesztő hatása lehet a MA gyermekének életében is. A néptánc
fejleszti a ritmusérzéket, zenei képességeket, elősegíti a térérzékelést, figyelem
összpontosítását, javítja a testtartást és a mozgáskoordinációt, amely a
mindennapi élet számos területén fontos a gyerek számára. A tánc és mozgás
segíti a gyereket abban, hogy önmagát helyesen érzékelje; fejleszti a
társas kapcsolatok iránti érzékét: együttműködésre, alkalmazkodásra, a másik
nem, a másik személy elfogadására és megbecsülésére ösztönöz. Nem utolsó sorban
a néptánc által a gyerek betekintést nyerhet a magyar népi kultúrába, egy
néptánccsoportban való táncolás pedig kitűnő közösségteremtő, összetartozást
erősítő lehet a számára. Mai divatos szóval élve, talán az egyike a
leghatékonyabb csoporttréningeknek,
amely az egyént és a közösséget is sokrétűen fejleszti.
Hogy mégis miért
nem olyan népszerű, mint a modern fejlesztő programok, magánórák, amelyeket
kemény pénzen megfizetünk gyerekeinknek, azon érdemes elgondolkodni!
Hogy miért nem kérdezzük meg a
gyerekünket: akar-e román vagy angol órára, beszédjavító foglalkozásra, matek
órára járni?! Holott a tánc komplex mozgásként elősegíti az iskolai
teljesítményekhez szükséges értelmi képességek fejlődését, az agyféltekék minél
hatékonyabb együttműködését, aminek segítségével talán könnyebben megbirkózik
majd a gyerek az iskola által, feléje támasztott követelményeknek.
Szováta, több
oknál fogva is szerencsés helyzetben van a néptáncoktatás terén. Mindannak
ellenére, hogy városunk a gazdag néphagyománnyal rendelkező Sóvidék peremére
szorult, és a turizmus nem mindig a néphagyomány terjedését szolgálja, mégis
évek óta rendszeres néptáncoktatás zajlik városunkban. A Városi Önkormányzat közvetlen
módon, valamint az iskolai oktatásba beépítve, több szakképzett néptáncoktatót
szerződtet. A Szovátai Népi Játszóház, hasonlóképpen, évek óta rendszeresen
tartja hagyományőrző, táncos-kézműves tevékenységeit, táborait, ahová több
alkalommal, saját pályázati forrásból néptáncoktatókat (is) meghív, hogy minél
inkább az eredetiséget, hatékonyságot biztosítsa. A Játszóház és az Önkormányzat,
a néptáncoktatókkal való együttműködésben több olyan kulturális eseményt,
rendezvényt szervezett, ami a népi kultúra, néptánc, népzene népszerűsítését
tűzte ki célul a gyerekek, fiatalok, felnőttek művelődése érdekében.
Én hiszem, hogy az
évek közös, tudatos munkája nem volt hiábavaló, előbb-utóbb megmutatkozik
közösségünk életében, hiszen a nevelésben elhintett magok nem rögtön érnek be,
látható eredményre több időre van szükség.
Az „S. Illyés
Lajos” Általános Iskolában a 2016-os tanév kezdetétől kevésnek bizonyult azon
gyerekcsoportok száma, akik az előző években néptáncoltak. A kezdő csoportok
mellett igény adódott más, nagy létszámú csoport elválasztására, hogy a
néptáncoktatás hatékonyabban, még inkább a gyerekek életkori- és egyéni
képességeit figyelembe történhessen. Ugyanakkor első alkalommal kinőtte magát
az alsó tagozatos keretből az a csoport, amely dicséretes módon, a felső
tagozaton is, plusz tevékenységként folytatja a néptáncot. Az alsó tagozatos
néptánc alapozás után a gyerekek megértek arra, hogy saját vidékünk táncain túl
más magyar tájegység táncaiba is belekóstoljanak. Reméljük, hogy a tánctudás
adta sikerélmények által felnőnek arra is, hogy büszkék legyenek, hogy e
csoport tagjai, és társaik is elismeréssel nyugtázzák a többletmunkát,
áldozatot.
A táncos
foglalkozásokat élményszerűen, megfelelő táncpedagógiai szakértelemmel végző
Tőkés Lóránt és Csilla házaspár, a szülők megerősítő támasza és az ügyet
felkaroló pedagógusok hozzáállása elősegítheti azt, hogy az iskolában a
néptáncoktatásnak hagyománya legyen, hogy gyerekeinkben felébredjen a néptánc
szeretete, „megfertőződjenek” az örök értékeket hordozó népi kultúrával.
A táncos
tevékenységek megvalósításához szükséges anyagi háttér biztosításáért köszönet
Szováta Önkormányzatának, valamint a Helyi Tanácsnak, amely az iskolával és az
„Educatio S.I.L.” Egyesülettel való partnerségben támogatta e nemes célt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése